Nästa alla vägar leder till Trollarehögen. Gården är belägen på Bjärehalvön i nordvästra Skåne, mittemellan Båstad och Torekov, med utsikt över vattnet nedan.

Adressen är Stora Liden 154, 269 91 Båstad.

Telefonnumret är 0431-733 70.

Mobilnumret är 0708-771101.

Mejladress är hej@trollarehogen.se

Trollarehögen ligger i Troentorp, som är beläget mellan Båstad och Torekov på Bjärehalvöns norra kust. Adressen är Stora Liden 154, 269 91 Båstad.

GPS-positionen är 56.450147,12.755771 (enligt GPS N 56 27.009 och E 12 45.346, enligt WGS84 latitud: 56.450147 och longitud: 12.755771, enligt grader, minuter och sekunder latitud: N56 27 00 och longitud: E12 45 20).

Eller Google-maps om ni föredrar.

Det finns många sätt att nå gården och här presenteras några. Tveka inte att mejla om du har några frågor och åker du vilse kan du alltid ringa 0431 - 733 70, 0708-771101 så kan vi hjälpa till! Du kan också ladda ner vägbeskrivningen som pdf.

Resa till Båstad…

Båstad är den närmaste stora orten innan Trollarehögen. Därifrån är det bara sex kilometer till gården.

1. PunktOm du åker bil är det lättast att åka E6/E20 och svänga av alldeles norr om Hallandsåsen och sikta mot Båstad.

2. PunktOm du föredrar tåg så stannar de i Båstad på linjen Göteborg – Köpenhamn.

3. PunktMed flyg är närmaste flygplats Ängelholm 25 km från Trollarehögen. Taxi till Trollarehögen rekommenderas. Överby taxi från Bjärehalvön hittar, telefon 0431-366919. Förbeställ och samåk gärna om det går!

Med bil från Båstad till Trollarehögen…

1. PunktNi kör igenom Båstad och fortsätter mot Torekov. Efter sex kilometer står två skyltar på högersidan: ”Troentorp” och ”Ridskola” (obs: sväng inte av vid ”Troentorps toffelfabrik”). Fortsätt sedan ungefär två kilometer in i Troentorp, till själva skylten ”Troentorp”. Ta höger på Elestorpsvägen, fortsätt cirka 300 meter upp för backen, sväng vänster vid första korsningen (vid andra gården). Kör nerför backen och du kommer rakt på Trollarehögen. Ett riktmärke är det stora kastanjeträdet på gårdsplanen och en skylt på gaveln med Trollarehögen och Kelly.

2. PunktOm ni föredrar att köra via havet, kan ni köra igenom Båstad i riktning mot Torekov och svänger höger i stadens sista rondell och siktar mot Norrvikens trädgårdar. Kör hela vägen till Norrviken och sväng sedan höger innan grinden och åk längs havet. När vägen når småbåtshamnen Kattvik följer ni med vägen vänster och svänger sedan vänster igen när det står ”Troentorp 1”. Ni fortsätter upp för backarna, förbi en ridskola på vänster och svänger sedan vänster i följande t-korsning. Omedelbart efter det svänger ni höger igen och kör upp för Stora Liden. Det första huset ni stöter på är Trollarehögen.

Med bil från Ängelholm till Trollarehögen…

1. PunktTa avfarten Margretetorp/Hjärnarp från E6/20, följ väg 105 mot Torekov ända till väg 115, en T-korsning. Sväng höger mot Båstad och fortsätt cirka fem km förbi Hov. Ta vänster vid väg mot ”Troentorp” och ”Ridskola” Fortsätt cirka två km in i Troentorp, till själva skylten ”Troentorp”. Ta höger på Elestorpsvägen, fortsätt backen upp, sväng vänster vid andra gården, kör nerför backe och du kommer rakt på Trollarehögen. Ett riktmärke är det stora kastanjeträdet på gårdsplanen och en skylt på gaveln med Trollarehögen och Kelly.

2. PunktOm ni åker med Taxi, t.ex. från flygplatsen, skriv gärna ut denna vägbeskrivning, eftersom alla chaufförer inte har GPS i bilen.

Med cykel från Båstad till Trollarehögen…

1. PunktDet är 45 min trivsam cykelväg till kursgården från kyrkan i Båstad. Cyklar finns att hyra på flera av pensionaten/hotell, liksom på Svens Cykel i Båstad (0431-701 26).

2. PunktCykel- och gångstigen följer havet västerut och nås lätt på flera ställen i Båstad, märkt med orange målning på träd eller stenar. Cykla västerut utefter havet. När cykelvägen kommer fram till större asfaltväg vid Norrviken, lämna den markerade leden och fortsätt att cykla på asfaltvägen västerut utefter havet. Efter stor campingplats kommer skylt Övre Kattvik. Ta den vägen, följ den asfalterade vägen, i långsam stigning. Undvik den branta grusliden vid brevlådorna och fortsätt istället till höger på asfaltvägen. Efter ca 300 meter delar sig vägen i V-form, ta vänster skänkel. Förbi betande hästar, förbi ridskolan, till första vägkorsning. Ta vänster på Stora Liden. Huset på höjden med stor kastanj är Trollarehögen.